Afgelopen week hebben alle kinderen een wisbordje gekregen.
Het wisbordje is gewoon een geplastificeerd dubbelgevouwen A4-tje.
Met een whiteboardstift kan hierop geschreven worden en met een klein doekje kan alles weer uitgeveegd worden.
Regelmatig tijdens de les bouw ik een controlemoment in: begrijpen de kinderen wat ik tot dan toe gezegd of uitgelegd heb?
Een voorbeeld uit een rekenles van afgelopen week:
3 +1 = 5 of 3 + 2 = 5 welke som is goed?
Tijdens de uitleg heb ik voorgedaan hoe de opdracht aangepakt moest worden.
Voordat we verder gaan wil ik checken of iedereen het begrepen heeft.
Er komt een opdracht op het bord en alle kinderen moeten een antwoord op hun wisbordje schrijven.
Daarna wordt het wisbordje omgedraaid, zodat het antwoord niet meer te zien is.
Aftellend 3,2,1 laat iedereen zijn antwoord aan mij zien.
In één oogopslag weet ik of het begrepen is of dat er meer uitleg nodig is.
Enkele kinderen kregen nog verlengde instructie van mij en konden aan het einde van de les ook de sommen zelf maken.
De andere kinderen konden zelfstandig in het werkboek werken en bij het nakijken bleek dat bijna iedereen foutloos had gewerkt.
Het wisbordje heeft wat mij betreft zijn nut al bewezen, alle kinderen zijn actief bezig en het begrip is beter.
Wat de kinderen er zelf van vinden? Vraag het ze maar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten